La Casa de l’Escultor

Un projecte somiat per la Fundació Apel·les Fenosa era el de publicar un llibre que reproduís la bellesa del Portal del Pardo i la sensibilitat que li va aportar el matrimoni d’Apel·les i Nicole Fenosa des que van comprar l’edifici l’any 1958. A força de rehabilitar-ho i d’afegir obres d’art i d’antiquaris la Casa va esdevenir un autoretrat de l’artista.

Finalment ha vist la llum aquest llibre de luxe, de 252 planes, amb una edició de 300 exemplars numerats i signats, amb fotografies de Jean Marie del Moral i textos de Josep Miquel Garcia. Les imatges no son només actuals, sinó que apareixen Fenosa i Nicole treballant als seus tallers del Portal del Pardo o passejant pels paisatges penedesencs.

Els primers en disposar d’exemplars seran els vendrellencs que fins a la Diada de Sant Jordi tindran un descompte especial i el privilegi de poder adquirir-lo. El llibre es ven a 75€ i pels vendrellencs serà assequible a 60€. Es pot adquirir a les llibreries del Vendrell i a la Fundació.

Apel·les Fenosa

Apel·les Fenosa és un dels grans escultors del segle XX. “L’únic que compta”, segons deien Cocteau i Picasso
Va ser amic dels poetes. Max Jacob prologà la seva primera exposició individual parisenca a la galerie Percier, Paul Éluard, Jean Cocteau, Salvador Espriu, Francis Ponge, Jules Supervielle, Pablo Neruda, Henri Michaux, Josep Carner, Roger Caillois, Pierre Reverdy…..dedicaren poemes a la seva obra.

Picasso col·leccionava les seves escultures, va arribar a comprar-li mes d’un centenar ( la majoria avui dia a la col·lecció de Bernard Ruiz-Picasso )
Apel·les i Nicole Fenosa varen compartir la seva vida entre el Paris de Montparnasse i aquesta extraordinària casa del Vendrell.
Nascut a Barcelona el 1899, va morir a Paris en 1988 i descansa al cementiri de Montparnasse.

El Vendrell, 1 d’abril de 2021

A continuació, s’adjunta el vídeo gravat a la Casa del Portal del Pardo, el qual inclou varies imatges, tant de la casa com del llibre:

Les obres segueixen endavant

Les obres de restauració de la Casa del Portal del Pardo continuen endavant, i es que el passat 17 de març es va donar un altre pas. Fins ara, s’havien restaurat els esgrafiats de la façana, i ara s’ha instal·lat un vidre a la porta de l’antiga Capella i actual biblioteca de la Casa, per tal que així, en un futur, els visitants puguin apreciar l’interior de l’habitació amb tot el que la conforma.

A la biblioteca hi ha diferents col·leccions de llibres que pertanyien a Apel·les Fenosa, per tant, està tal i com ell la va deixar. A continuació, hi ha unes fotografies del procés de restauració que es va dur a terme:

Reformes que s’han fet a la Casa al llarg de la història

Reforma 1961

Només feia 3 anys que Apel·les i Nicole Fenosa havien comprat la casa, i durant  aquest any van començar les reformes. En les següents imatges, podem veure a Fenosa obrint leș finestres d’estil renaixentista situades a l’últim pis de la Casa:

Reforma 1967

Al 1967 es va reformar la teulada i part de la façana, podem observar el procés a les següents fotografies:

Reforma 1996

A les següents fotografies observen la petita reforma d’algunes sortides a sobre del Portal del Pardo:

Reforma 1998-2001

Aquesta va ser la última reforma que es va dur a terme a la Casa del Portal del Pardo, i va consistir en restaurar-la i modificar la seva distribució a la planta baixa per tal que hi poguès haver, posteriorment, la Fundació Apel·les Fenosa. A continuació, podem observar algunes imatges del procès de restauració:

Avancen les obres de restauració del Portal del Pardo

La restauració del Portal del Pardo ja està en marxa i en aquesta primera fase s’estan consolidant els esgrafiats de la capella que presenten un revestiment amb ornamentació d’estuc esgrafiat del segle XVIII, realitzat amb morter de calç i amb lletada de calç a partir de plantilles i regles. L’ornamentació és a base de figures (copons, angelets, garlandes) i de sanefes amb motius geomètrics. Ocupen una superfície total de 17,67 m2. Són ubicats a la part de les façanes de l’antiga capella i de la torre del casalici que donen al terrat.
El passat divendres l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, va visitar els treballs acompanyat del director de la Fundació Apel·les Fenosa, Josep Miquel Garcia i del conservador-restaurador de béns culturals, Pau Arroyo.

En concret, s’ha realitzat ja la neteja de tota la superfície d’actuació (mecànica en sec i mitjançant apòsits amb agents químics) i s’han eliminat els pegats de morter aplicats en actuacions anteriors (alguns de ciment). S’ha aplicat un biocida a les superfícies afectades per organismes biològics. S’ha dut a terme la fixació del revestiment al mur de suport mitjançant la injecció d’un producte hidràulic específic. També s’ha aplicat un producte consolidant a la superfície de l’obra. S’han reintegrat les llacunes i les esquerdes amb un morter de calç aèria i àrids rentats procedents de riera, les quals s’han reintegrat cromàticament amb pigments. Finalment, s’ha aplicat un producte hidrofugant. Aquesta actuació ha estat duta a terme per Pau Arroyo Casals, Adrià Arroyo Montagut i Francisco Justicia Hernández.

A tocar de la Capella s’ha disposat d’un mirador damunt del jardí on s’ ha instal·lat un fris on s’explica la historia de la Casa des que la família Nin la va bastir l’ any 1518. D’ aquesta manera s’avança amb el projecte que els visitants puguin accedir en breu a la primera terrassa del Portal i visitar el porxo, les terrasses i veure els interiors i els esgrafiats.

El Vendrell, 26 de gener de 2021